SPOŁECZNOŚCIOWE FORUM DYSKUSYJNE MIESZKAŃCÓW KLIMONTOWA I GMINY - witaj!
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
.
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Zaloguj
Forum SPOŁECZNOŚCIOWE FORUM DYSKUSYJNE MIESZKAŃCÓW KLIMONTOWA I GMINY Strona Główna
->
Kondycja obywatelska społeczności Klimontowa i gminy
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
WARUNKI KORZYSTANIA Z FORUM [dla wygody przewijania spisu kliknij TUTAJ !! Powrót - kliknij obrazek
----------------
Regulamin forum dyskusyjnego (Uwaga! W okresie 1 VIII 2008 - 31 I 2009 forum było zawieszone)
BIEŻĄCE WAŻNE SPRAWY SPOŁECZNOŚCI
----------------
Alkoholizm
Najbliższe wybory do Rady Gminy i na funkcję wójta (burmistrza?)
NA WESOŁO!
----------------
Śmiejmy się z siebie!
Młodzi, także 'młodzi duchem' - zajrzyjcie tu!
NA RATUNEK ZABYTKOM KULTURY MATERIALNEJ I PRZYRODNICZEJ
----------------
Klasztor
Synagoga i inne obiekty (młyny, mleczarnia, pomniki, lochy...?)
Ginąca aleja kasztanowców
SAMORZĄD I ADMINISTRACJA GMINY
----------------
Działalność władz samorządowych (RGm.) i administracyjnych (Urz.Gm.) Klimontowa
Administracja-samorząd a mieszkańcy
Nowa agora
Czy "jakość" informowania społeczności o gminie jest obecnie wystarczająca?
Co wiesz i co chciałbyś wiedzieć o planach rozwoju Twojego miejsca zamieszkania czy w ogóle gminy?
SPOŁECZNOŚĆ OBYWATELSKA. ŻYCIE W KLIMONTOWIE
----------------
Kondycja obywatelska społeczności Klimontowa i gminy
Społeczny program rozwoju dla Klimontowa i gminy
W Klimontowie życie prawie jak w Madrycie!
Czy jesteś zaangażowany w życie publiczne swojej miejscowości?
Za co nam wstyd?
OŚWIATA I KULTURA. INTELIGENCJA KLIMONTOWA
----------------
"Delikatny" temat- edukacja w gminie
Problemy nauczycieli, o samopoczuciu pedagogów Klimontowa i gminy
Kultura w Klimontowie
O roli inteligencji Klimontowa i gminy w życiu publicznym lokalnej społeczności
NOWOŚĆ: Moja - Twoja klasa
1. KOCHAMY SENIORÓW - ZAPOBIEGAMY ICH WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU
HISTORIA SPOŁECZNA KLIMONTOWA. WSPÓLNA PAMIĘĆ. WSPOMNIENIA
----------------
Wspólna pamięć Żydów i Polaków o Klimontowie
Czy w Klimontowie żywe są jeszcze przekonania antysemickie?
Smaki dzieciństwa
Przywołać z zapomnienia
ORGANIZACJE
----------------
Ochotnicza Straż Pożarna. Sprawy bezpieczeństwa
Inni
DZIENNIKARSTWO OBYWATELSKIE
----------------
Teksty
KLIMONTÓW I GMINA DLA TURYSTYKI
----------------
Katalog ciekawych miejsc
Możliwości rozwoju
Baza turystyczna
HYDE PARK. OGŁOSZENIA
----------------
Wolne tematy
Ogłoszenia, kursy, szkolenia, reklama
Pokój moderatorów
ARCHIWUM
----------------
ARCHIWUM: Dług gminy
ARCHIWUM: Praca w Klimontowie
ARCHIWUM: “Odrobina radości i szaleństwa”
ARCHIWUM: Promujemy młodzież gotową wcielać w życie ideę samorządu lokalnego
ARCHIWUM: Rozczarowania, czyli jak kompensować frustracje?
ARCHIWUM: Młyn w Rybnicy
2. WOLNA KULTURA
3. BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
DZISIAJ W KLIMONTOWIE
GMINNA RADA SENIORÓW
Test
----------------
PYTANIA DO RADNEGO MIROSŁAWA SZELĄGA
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Z.Sz.
Wysłany: Śro 18:42, 02 Kwi 2008
Temat postu: Etyczne aspekty sprawowania władzy
Etyczne aspekty sprawowania władzy
Trzecia rocznica śmierci Papieża Jana Pawła II przypadająca 2. kwietnia 2008 skłania do przypomnienia niektórych Jego myśli. Sięgnijmy zatem do słynnych „rozmów na przełomie tysiącleci”, tj.
książki Jana Pawła II
Pamięć i tożsamość
.
Kraków 2005 i porozmawiajmy o etycznych aspektach sprawowania władzy.
Pozwolę sobie przywołać w większych fragmentach swój tekst zamieszczony przed dwoma laty (czerwiec 2006) na stronie TPK.
Żyjemy od pewnego czasu na powrót w ustroju politycznym zwanym demokracją, która spośród różnych systemów najbardziej odpowiada rozumnej i społecznej naturze człowieka. To rozwiązanie ustrojowe może pod ściśle określonymi warunkami służyć realizowaniu tego, co jest istotnym celem władzy, to znaczy dobru wspólnemu. Tymi koniecznymi założeniami jest
poszanowanie fundamentalnych norm etycznych
.
Już od czasów starożytnej Grecji (Arystoteles) uprawianie polityki -co często w praktyce jest tożsame ze sprawowaniem władzy- było kojarzone właśnie z etyką społeczną. Zgadzano się, iż od odpowiednich cnót zależy, czy dany ustrój, a w mikroskali lokalnej – sprawowanie urzędu wójta lub pełnienie roli radnego nie ulegnie wypaczeniu.
Podstawową cnotą szczególnie ważną w wypełnianiu władzy w powyższych zakresach jest sprawiedliwość. Jest ona cnotą, która każdemu przyznaje to, co mu się należy. Dokonuje się to w ramach stanowionego przez radnych porządku społecznego w gminie mającego na uwadze dobro wszystkich i każdego z osobna.
Dobro ogólne winno więc być sumą dobra szczegółowego, a jeśli go brakuje w jakiejś sferze, to brak tego dobra jest złem. Tak wyjaśnia to nauka JP2.
Jeden ze szwedzkich filozofów zapytany, skąd się bierze zło odpowiedział:
wystarczy, żeby dobrzy ludzie nic nie robili
. Zatem, groźne jest już samo zaniechanie, które sprzyja eskalacji niewielkich początkowo problemów.
Nie można rządzić społecznością bez sprawiedliwości, bowiem tam, gdzie nie ma prawdziwej sprawiedliwości, tam nie ma również prawa. Brak prawa lub stanowienie reguł wadliwych z kolei oznacza, że nie ma społeczeństwa zespolonego jednym systemem, a także jego rzeczy, czyli państwa. Tak więc nieobecność cnoty sprawiedliwości niesie w konsekwencji destrukcję.
W wypełnianiu ważnej przedstawicielskiej roli w gminie nie należy więc rezygnować z norm etycznych w życiu publicznym, a przede wszystkim nie można zatracać wrażliwości na zgłaszane potrzeby i problemy
.
Dążąc do ich rozwiązywania radni winni mówić swoim językiem, zachowywać niezależność i odporność na możliwe wpływy urzędników. Unikną ich, jeśli nie pozwolą zasugerować się punktem widzenia administracji gminy na etapie tworzenia własnego stanowiska, które powinno wyrażać dążenie radnych
. Może się jednak zdarzyć, iż w drodze dalszej dyskusji stanowisko ich ulegnie dostosowaniu do realnych możliwości urzędu, w ocenie których pewien krytycyzm nadal może okazać się uzasadniony.
Takie podejście możliwe jest dlatego, co nie wszyscy sobie uświadamiamy, że demokrację należy rozumieć także jako pewną postawę umysłową i obyczajową charakteryzującą się otwartością i elastycznością. Niezwykle ważne jest tu też zachowanie „czystych rąk”, bowiem jak powiedział JP2,
człowiek jest więcej wart przez to, kim jest, niż przez to, co ma.
Ludzie pełniący funkcje publiczne powinni swoją postawą i wypowiedziami prezentować standardy postępowania obowiązujące osoby
społecznego zaufania
, tj. nacechowane uczciwością, wiarygodnością, jawnością (przejrzystością), a także odwagą (męstwem)
w przedstawianiu swojego niezależnego stanowiska czy poglądu. Natomiast w żadnym wypadku ich działanie nie może być kojarzone z interesownością, zależnością, brakiem kultury i przypominać prostactwo, którego mamy na co dzień pod dostatkiem.
Dobrym kryterium oceny autentyczności i „jakości” osoby sprawującej władzę, zaczerpniętym z kanonu wartości klasycznych, jest postawa niezwracania na siebie uwagi, czyli
skromności
i
rzeczywista troska o ludzi
, a także
determinacja
w rozwiązywaniu problemów danej społeczności.
Nauka JP2 może posłużyć za drogowskaz w różnych sytuacjach, szczególnie gdy podejmując decyzję musimy odnieść się do problemu
używania wolności
, z której można korzystać dobrze lub źle (relatywizm i subiektywizm). Problem ten ma wymiar nie tylko indywidualny, ale także zbiorowy (rada gminy).
Niebezpieczeństwo pojawia się wówczas, gdy rozstrzygając problem usiłuje się zapomnieć o jego wymiarze etycznym, czyli dobru i złu moralnym zasłaniając się, na przykład istniejącymi przepisami, które -powiedzmy- nie nakładają bezwzględnego obowiązku na sprawujących władzę wypełniania jakiegoś zadania gminy, ale któremu poświęcanie niewystarczającej uwagi spowoduje w konsekwencji rozwój szkodliwej społecznie patologii.
Używanie wolności wyłącznie według własnych osądów, nieraz dowolnych i powierzchownie uzasadnionych odsuwa uwagę człowieka od odpowiedzialności etycznej za podjętą decyzję czyniąc tak pojmowaną wolność w gruncie rzeczy niszczącą.
Istnieją też pewne kryteria używania wolności, których znajomość pomoże żyć w zgodzie
z odpowiedzialnością etyczną podmiotu podejmującego daną decyzję. Te kryteria bazują na rozróżnianiu trzech rodzajów dobra:
dobra godziwego
,
dobra użytecznego
oraz
dobra przyjemnego
.
W nauce JP2 tylko akty oparte na pierwszym kryterium są słuszne, gdyż pozostają one w zgodzie z samą istotą działania człowieka. Radni dzieląc się sobą z innymi poprzez dawanie społeczności, która ich wybrała swej pracy, czasu, doświadczenia, mądrości uczestniczą w podejmowaniu roztropnych decyzji dla osiągnięcia godziwego celu, co z kolei dostarcza im wewnętrznej radości płynącej z faktu tworzenia dobra będącego naturalnym skutkiem cnoty sprawiedliwości i roztropności, o której wyżej mówiono i z osiągniętego spokoju sumienia.
Jeśli zaś wynikiem wyboru jest inny rodzaj dobra – użytecznego lub przyjemnego, którego celem jest zawsze
korzyść osobista lub kolektywna
(grupy lobbingowej, partii itp.) jaką czerpie podmiot, to natychmiast pojawia się problem odpowiedzialności moralnej. Polega on na tym, że widocznie celem dla podmiotu stało się poszukiwanie użyteczności lub przyjemności z korzyścią w tle, które uznał on za naczelne dobro. Tymczasem w swoich działaniach człowiek powinien poszukiwać przede wszystkim obiektywnej godziwości stawiając na pierwszym miejscu dobro osoby, człowieka, a nie własny zysk, interes czy wygodę.
Podsumowując nasze oczekiwania wobec osób, które zajmują się na szczeblu gminy polityką, czyli sprawowaniem władzy - powinny je cechować cnoty:
roztropności
mającej znaczenie kierownicze w postępowaniu człowieka,
sprawiedliwości
- warunkującej ład społeczny, który swoimi decyzjami będą oni stanowić w gminie i
odwagi (męstwa)
determinującej ład wewnętrzny w człowieku nie poddającym się wpływom lokalnych organizacji, znaczących osób czy koterii.
Przywołane tu myśli Jana Pawła II niech będą elementem atmosfery dzisiejszego wieczoru.
2 kwietnia 2008, Z.Sz.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Bearshare
Regulamin