SPOŁECZNOŚCIOWE FORUM DYSKUSYJNE MIESZKAŃCÓW KLIMONTOWA I GMINY - witaj! Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości.
Forum SPOŁECZNOŚCIOWE FORUM DYSKUSYJNE MIESZKAŃCÓW KLIMONTOWA I GMINY Strona Główna                    FAQ
                Szukaj
             Użytkownicy
          Grupy
       Galerie
    Rejestracja
Zaloguj
Public relations - narzędzie komunikacji władz ze społeczn.
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SPOŁECZNOŚCIOWE FORUM DYSKUSYJNE MIESZKAŃCÓW KLIMONTOWA I GMINY Strona Główna -> Czy "jakość" informowania społeczności o gminie jest obecnie wystarczająca?
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość
PostWysłany: Sob 8:18, 14 Lip 2007






Public relations jako narzędzie poprawy komunikacji władz gminy ze społecznością

Jest wiele definicji public relations (PR). Najbardziej klasyczna brzmi: PR to informacja.
Informacja o osobie, instytucji, urzędzie, firmie - uczciwa i obiektywna, fachowa i kompetentna, pełna, szybka, przyjazna dla opinii publicznej, etyczna i odpowiedzialna, a także korzystna dla nadawcy informacji. Obrazowo wyjaśnia znaczenie tego pojęcia znane powiedzenie: jak cię widzą, tak cię piszą.
Informacja taka pomaga ustanowić i podtrzymać wzajemne relacje, zrozumienie, akceptację (nawet sympatię), poparcie i współpracę (integrację) także władzy ze społecznością.

Na czym polega wykorzystanie PR w pełnieniu władzy?

Sprawowanie władzy jest łatwiejsze i przynosi lepszy skutek, jeśli towarzyszy mu poparcie społeczności – wiedzieli o tym już starożytni Grecy rozwijając zasady retoryki, czyli sposoby komunikowania się i przekonywania do swoich racji.
Obecnie PR przeżywa swoiste „odrodzenie”.

W praktyce oznacza to, że społeczeństwo w coraz większym zakresie jest (powinno być) informowane, przy równoczesnym stwarzaniu mu możliwości swobodnego wypowiadania się (np. Forum TPK). Dlatego też przekonywującą formą odpowiedzi samorządu i administracji gminy na zdarzającą się krytykę społeczną powinno być uczciwe, dokładne i zdecydowane przedstawienie swoich argumentów.
Funkcją takiej odpowiedzi jest:
- łagodzenie krytycznych opinii
- oraz aktywne dążenie do zdobycia zaufania i dobrej woli lokalnej społeczności.

Niekiedy wymaga to poszukiwania wzajemnie korzystnych rozwiązań (kompromisu), innym razem wymaga publicznego przyznania się do popełnionego błędu i dokonania jego korekty.

Tu może pojawić się pytanie, czy informacja o kłopotach i porażkach samorządu lub administracji jest dla tych organów korzystna?
Doraźnie i pozornie – nie, ale na dłuższą metę – tak, bowiem buduje zaufanie do prawdomówności zarządzających gminą.

Kiedy zatem możemy mówić o public relations?

Gdy Rada Gminy lub Urząd Gminy organizują kampanię informacyjno-promocyjną, której celem jest, np. wyjaśnienie kontrowersyjnego zdarzenia w ich działalności lub gdy inicjuje się akcję wyjaśniającą nowe regulacje prawne (podatki, stawki opłat za coś), reformę organizacji oświaty w gminie itp. Zabrakło, np. działań PR-owskich towarzyszących likwidacji czterech podstawowych szkół filialnych w gminie, w dalszym ciągu nie informując opinii publicznej, głównie bezpośrednio zainteresowanych, że przebiega to z oporami ze strony nadrzędnych władz oświatowych.

Ktoś może zapytać, czy PR nie jest propagandą?
Etymologiczne i owszem, bowiem propaganda = krzewienie, rozpowszechnianie, ale dziś termin ten ma złe konotacje i uznany jest za skompromitowany.
Jaka jest więc różnica miedzy public relations a propagandą?

Trzeba stwierdzić, że różnica ta istnieje i jest zasadnicza. PR nie jest nastawione na propagowanie jedynie słusznych idei politycznych, lecz na poprawę komunikacji i budowę zaufania między, powiedzmy, samorządem (RGm.) i administracją (wójtem, Urz.Gm.), a ich społecznym otoczeniem.
PR jest identyfikowane z wszechstronnym i obiektywnym informowaniem, w przeciwieństwie do propagandy, która polega na manipulowaniu odbiorcą.

Wybitny polski teoretyk komunikacji społecznej prof. Tomasz Goban-Klas twierdzi, że podstawowym przykazaniem PR jest biblijne zalecenie:
„O dobrych uczynkach i ich rozgłaszaniu nie zapominaj” (list do Hebrajczyków; 13:16).
A zatem, niech władze czynią dobrze i starają się, aby społeczność, dla której to robią, o tym wiedziała.

Z.Szkutnik (Oprac.na podstawie: M.Wróblewski, Rola public relations w kształtowaniu wizerunku samorządu powiatowego. P-ń 2007, pr. mgr. WSUS).
Gość
PostWysłany: Pią 6:24, 20 Lip 2007






Z uwagi na charakter oraz pozycję administracji i samorządu potrzeba informowania, m.in. poprzez dialog z mieszkańcami jest wyjątkowo ważna, gdyż rola informacji publicznej i jej udostępniania ma tu znaczenie priorytetowe, sankcjonowane ustawowo!!

Widać wyraźnie, że w Klimontowie w kontaktach z lokalną społecznością nie wykorzystuje się możliwych kanałów komunikacji, w tym- odrzuca się media elektroniczne (zlikwidowano forum gminne, brak kontaktu z przedstawicielami władzy na forum TPK).

Widać brak zrozumienia dla celowego i świadomego wykorzystywania powszechnych dzisiaj technik public relations, powszechnych w tym sensie, że wielu ich używa nie wiedząc o tym.
Czy ktoś się temu dziwi?
W komedii Moliera ‘Mieszczanin szlachcicem’ jej bohater pan Jourdain (Żurdę) też się dziwił, że przez czterdzieści lat mówił prozą nic o tym nie wiedząc, co - w końcu dowiedziawszy się- skwitował uwagą: jak to dobrze jest coś wiedzieć.

Powtórzmy więc może jeszcze raz, do skutku, by wiedzieli wszyscy:

PR to sztuka aranżacji prawdy tak, by być lubianym (Lord Mancroft)

- to zdobywanie społecznej akceptacji przez społecznie akceptowane działania i przybliżanie ich zrozumienia
- to zdobywanie uznania i poparcia
- to także komunikowanie perswazyjne w celu oddziaływania na określone publiczności zmierzającego do zmiany ich postaw
- to wreszcie działania pomagające we wzajemnej adaptacji, m.in. dzięki dostarczaniu informacji, ot, chociażby w formie odpowiedzi na listy z zapytaniami mieszkańców.

Czyżby ludzie, do których adresowane są te tematyczne posty „nietęgo rozumieli się na rzeczy” i ugrzęźli na zawsze w mizerii swych umiejętności społecznych?
Z.Sz.
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SPOŁECZNOŚCIOWE FORUM DYSKUSYJNE MIESZKAŃCÓW KLIMONTOWA I GMINY Strona Główna -> Czy "jakość" informowania społeczności o gminie jest obecnie wystarczająca? Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Bearshare


Regulamin